Search the site

ليست هناك تعليقات
غرفه 102
الحلقه الأخيره

تأليف:مؤمن عصام
مدقق لغوي:ايمان احمد
مصمم الغلاف:ماهر احمد
............................
شكرا خاص
الي سمر ابراهيم
..........................
تنبيه هام:

القصه ليس لها اي دخل بالجهاز الأمني لمصر وكل الموجود بالقصه من وحي خيالي واذا وجد تشابه فأنه تشابه ليس اكثر            
                        #مؤمن_عصام
.........................................
الحلقه الأخيره

يذهب محمد مسرعا ثم يفتح الورقه يجد بداخلها كلمه واحده و تدعي end بدم علاء
النقيب محمد عبد الرحمن:اكيد القاتل هايحاول يهرب بره البلد
حسام المصري :طيب هاتعمل ايه؟
النقيب محمد عبد الرحمن يكلم اللواء احمد نبيل في لاسلكي
القتيل علاء حسن
اللواء احمد:علاء حسن اللي كان موجود في الجهاز انهارده
النقيب محمد عبد الرحمن:أيوه ..الجراج تحت الت
اللواء احمد(مقاطعا):احرز الفيديوهات و رقم السيارات اللي خرجت من الفندق اليوم و فيديو بتاع الفندق البوابه الرئسيه
الرئد حسام المصري في جهاز اللسلكي:الرائد شريف  جبت الفيديوهات الي اتحرزت وقت الجريمه
الرئد شريف:لا لا توجد كاميرات في المكان
 الرئد حسام المصري(بعصبيه)يعني ايه ؟
الرائد شريف:يعني الطابق تحت الأصلاحات

النقيب محمد عبد الرحمن طيب يلا بينا بسرعه ناخد ارقام السيارات اللي خرجت من الفندق من الأمن اللي واقف امام الجراج
ينزل النقيب محمد عبد الرحمن مسرعا خلفه الرائد حسام المصري
معاك النقيب محمد و الرائد حسام من الجهاز عاوزين ارقام السيارات اللي خرجت انهارده
النقيب محمد عبد الرحمن:هو الجراج ليه مدخل علي الفندق
العامل:أيوه
الرائد حسام المصري في جهاز الاسلكي
شريف ابحث عن الفيديوهات اللي اتسجلت انهارده بتاع الجراج الطابق الأول و ابحث عن دخول  أو خروج اي حد من الفندق انهارده
الرئد شريف:حاضر
بعد قليل يأخذ شريف الفيديوهات ثم يخرج و بعد نصف ساعه تقريبأ يرجعون الي الجهاز الي اللواء احمد  
....................
 اللواء احمد:شغل الفديوهات يا شريف بتاعة الخروج و دخول في الجراج طابق الأول
الرائد شريف يشغل الفيديو ثم ينظرون الي الفيديو يجدوا خمس سيارات دخلوا الفندق منهم سياره المرحوم علاء حسن طيب فين الفيديو اللي اتصور في الطابق الخامس
الرائد شريف:لا مفيش كاميرات في الطابق الخامس بسبب وجود اصلاحات
اللواء احمد(وهو يشعل سيجاره): شغل الفيديوهات بتاع دخول و خروج الفندق
يشغل الفيديو ينظرون اليه ويبدأ الملل يسيطر عليهم يدخل احد يلبس نظاره سوداء ذو بدله سوداء ينظر اليه الجميع و يتأكدون انه القتيل بينما يقول سيف الي نفسه انا قد رأيت هذا الشخص قبل كده؟
وبعد ساعتين من دخول الرجل الي الفندق يخرج من الفندق و به حاله من القلق لكن ظهرجزء بسيط من عنيه
اللواء احمد :حسام انت معاك اسماء الذين دخلوا الفندق ليله الحادث ؟
الرئد حسام:نعم
اللواء احمد:هي فين ؟
الرئد حسام :لحظه اجبها من علي مكتبي
يذهب حسام في خلال دقائق من البحث علي الورقه التي توجد بها الأسماء و يعود الي اللواء احمد و يعطيها له 
ينظر اللواء احمد في الاسماء يبحث عن اسم علاء حسن و ظهر اسمه انه في غرفه 606 
اللواء احمد :علاء حسن كان موجود ليله الحادث في الفندق
الرائد محمد عبد الرحمن:بس اكيد كان في حد بيسعده
اللواء احمد:ازاي
الرائد محمد عبد الرحمن:لازم يكون في حد مسيطر علي الكاميرا و التاني يقتل خالد يونس
اللواء احمد:صح ...دلوقتي الي علينا نبحث عن اللي كان مع علاء في الغرفه
وريني كشف الارقام السيارات اللي دخلت الجارج و اسماء أصحاب السيارات
11325 صاحب السياره اسمه ادم اسماعيل
19854صاحب السياره رحمه ابراهيم
18569 صاحب السياره علاء حسن
يتذكر محمد عندما جاء له سيف في صباح اليوم وكان يركب سياره نفس الرقم
يقطعهم حسام: السياره دي شوفتها مع سيف احمد علي
ينظر محمد الي حسام باستغراب
الضابط محمد غانم :ازاي؟
الرئد حسام:لما رحت اجيب سيف عشان يعمل تحقيق كان بالسياره كان يقوم بركنها حتي يدخل الشركه لكن ركنها و جه معايا
اللواء احمد:في صوره لسيف بالجهاز
الضابط محمد غانم :نعم
ثم يعطيها له ينظر اللواء احمد له و ينظر الي الشاشه انه نفس ملامح الشخص اللي دخل الفندق و نفس العينين
اللواء احمد: ابلغ المديريه و مطار القاهره و كل واحد في الجهاز بالقبض علي سيف و وزع صورته عليهم انا عاوزه قبل ما يسافر او يحاول يهرب
الضابط محمد غانم :هو ممكن يسافر ؟
اللواء احمد :ممكن ..محمد اذهب لمطار القاهره دلوقتي و معاك 50 عسكري انا عاوزه حي
  يبدا جميعهم بالبحث عليه و بعد 15 ساعه 
يمسكه الرائد حسام المصري في احد اللجان بالطريق الصحراوي لمطار القاهره
يسلمه النقيب حسام الي اللواء احمد
اللواء احمد:انت اللي قتلت خالد يونس و علاء حسن؟
سيف:لا
الضابط محمد غانم يضربه علي وجه
ثم يدخل النقيب محمد عبد الرحمن و يطلب منهم الخروج وفي خلال دقائق الغرفه تصبح فارغه لا يوجد الا محمد و سيف
النقيب محمد عبد الرحمن (في حزن):قتلته ليه؟
سيف(باستهزاء):مين ده؟
النقيب محمد (بجديه) :خالد يونس
سيف:مقتلتش حد
النقيب محمد يضربه علي وجه
النقيب محمد عبد الرحمن:قتلته ليه؟
سيف (باستهزاء):مقتلتش حد
ينادي النقيب محمد اللوء احمد ثم يقول له انه رفض يتحدث
اللواء احمد:نزلوه المعتقل
يضحك سيف وفي خلال ثلاث ايام وهو في المعتقل يبدا سيف بالرعب و الخوف يتذكر كلام محمد عندما قال اللي بيدخل الجهاز كأنه دخل المقبره
ترن اسماء علي محمد
اسماء:ازيك
محمد(بعصبيه):في ايه؟
اسماء:انت بتزعق ليه؟
محمد:اخوكي هو القاتل
اسماء:انت بتقول ايه؟
محمد:هو دلوقتي في المعتقل و مش هعرف اخرجه
تنهار اسماء من البكاء حتي يقع الهاتف من يدها ينكسر الي نصفين
وفي اليوم التالي لم يذهب محمد الي البيت
الضابط محمد غانم يأمر بخروج  سيف من المعتقل و يبدا الحديث معه
الضابط محمد غانم :قتلته ليه؟
سيف:مقتلتهوش
الضابط محمد غانم :يا
يقطعه سيف خلاص هاعترف
سيف في صوت ضعيف:انا قتلته انتقاما لزوجتي
الضابط محمد غانم :انا عارف اني مقدرش اني اقولك كده لكن ازاي كنت مستني المده دي كلها
سيف:مستني الفرصه
الضابط محمد غانم:ازاي
سيف:انا مراقب خالد يونس من مده حتي علمت انه عمل مشكله كبيره مع علاء حسن و انه هدده بالقتل
 الضابط محمد غانم(مقاطعا):ازاي اقنعت علاء يشترك معاك؟
بينما ينظر النقيب محمد عبد الرحمن و صديقه حسام المصري و اللواء احمد في كاميرا علي التحقيق
سيف:ملهوش لزوم
 الضباط محمد غانم:يعني ايه ملهوش لزوم؟
سيف:قولت له ان خالد بيحاول يأذي ابنك و يقتله عشان يخليك تندم انك فكرت انك تهدده انا هانتقم من خالد يا تري انت هتسيبه يأذن ابنك ولا هاتدفع عنه
الضابط محمد غانم:وهواقتنع؟
سيف:اول مره مقتنعش بعديها اقنتعته
الضابط محمد غانم:طيب ازاي قتلت خالد و الكاميرت مصورتش حاجه؟
سيف احمد: علاء كان عامل خطه عشان يدخل غرفه المرقبه الساعه 2.00pmيبدا العمال اللي بيعملوا بالغرفه بالذهاب بمعني اصح بتنتهي الورديه
عشان الناس اللي بيجوا بعديها بيتأخروا نصف ساعه بسبب بيسجلوا انهم جائوا
الضابط محمد غانم ( يشعل السيجاره):وفين الأمن؟
سيف احمد:قصدك فارس؟
الضابط محمد غانم: فارس ..ثم يترك السيجاره من يديه ..عرفت ازاي الٍأسم ده ؟
يدخل الرائد شريف الي التحقيق بأمر من اللواء احمد
الرائد شريف:عرفت منين الأسم ده؟
سيف احمد:فارس صديق علاء من مده ..بعد خروج العمال  بخمس دقائق يرن هاتف فارس و يقول علاء:انا مستنيك تحت في الريسيبشن في نزول فارس ...ذهب علاء مسرعا في دخول الغرفه
الرائد شريف(مقاطعا):ازاي؟
سيف احمد:كان واقف في نهايه الممر عند دخول وقف تصوير الكامير للطابق الخامس و بعدها رن عليا علاء ثم دخلت مسرعا لقتل خالد وانه كان نايم وفي خلال دقائق قتلته و خرجت بينما عطل علاء صديقه فارس و كان يراقب  الساعه وفي خلال 10 دقائق ذهب فارس و علاء الي غرفه المراقبه قام علاء بتشغيل الكامير معرفش ازاي؟
الضابط محمد غانم: قتلت علاء ليه؟
سيف احمد:لأنه كان جبان بعد ما خرجنا من الجهاز بعتلي رساله و كان مكتوب بها الحكومه شاكه فيا انا هاعترف بعديها بخمس دقايق بعتله قابلني في الفندق في الجراج الطابق الخامس
الرائد شريف:ليه؟
سيف احمد:لأنكم مستحيل تشكوا فيه لأني مليش اي علاقه بيه عندما رأيته قمت بقتله مسرعا حتي لم اعطيه فرصه يتحدث وبينما اريحه و ارتحاح
الضابط محمد غانم:خطه حلوه..انت زعلان ؟
سيف احمد:لا انا اول مره انام و انا مرتاح و دم زوجتي مرحش هدر
ينزل النقيب محمد ثم يدخل ينظر الي سيف
النقيب محمد:يا تري عارف ان اختك زعلانه اد ايه عليك
سيف (في حزن):عارف ..سلملي عليها
ثم يمسك يدها الرئد شريف ثم يحوله الي المحكمه في خلال يومين يقف سيف في السجن و يبتسم قليلا و تنهار اسماء من البكاء و تترك عمر الي صديقتها بينما محمد يحاول ان يهدئ اسماء
سيف:متعيطيش؟
اسماء لا تعرف ان تتكلم من كثره البكاء
القاضي:
بعد الأطلاع علي الأورق و سماع اقول الشهود و اعتراف سيف بأنه قتل الأثنين حكمت المحمكه بإحالة أوراق المتهم الي مفتي الجمهوريه
ينظر سيف الي السماء و هو مبتسم و بينما تنهار اسماء من البكاء
.............................
قصه غرفه 102

تأليف:مؤمن عصام
مصمم الغلاف:ماهر احمد


ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق

ليست هناك تعليقات
قصه غرفه 102
الحلقه السابعه

تأليف:مؤمن عصام
مدقق لغوي:ايمان احمد
مصمم الغلاف:ماهر احمد
..........................................
شكرا:خاص الي سمر ابراهيم
.................................................
 

تنبيه هام:

القصه ليس لها اي دخل بالجهاز الأمني لمصر وكل الموجود بالقصه من وحي خيالي واذا وجد تشابه فأنه تشابه ليس اكثر            
                        #مؤمن عصام
.............................
الحلقه السابعه


 


 الضابط محمدغانم:ان بعد الساعه 2 الظهر مفيش حد مشي في الطرقه
النقيب محمد:طيب ايه الغريب؟
الضابط محمد:ازاي فندق زي ده كبيره و ملئ بالزائرين و مفيش حد يمشي في الطرقه لمده ساعه
اللواء احمد:استنوا ممكن حد يعدي
بعد قليل يقول
حسام المصري (مسرعا):رجعو الفيديو دلوقتي من بعد الساعه 2:25
محمد غانم مسرعا يرجع الفيديو
حسام:لاحظوا معايا في الفيديو و الثواني
الرائد شريف ابراهيم:الفيديو مقطوع
النقيب محمد (باستهزاء):مقطوع ازاي؟
الرائد شريف ابراهيم:بص للثواني
اللواء احمد:اكيد في حد من جوه غرفه المراقبه هو اللي عملها
الضابط محمد غانم:طيب ليه؟
اللواء احمد:اكيد مهدد او صديق احد او كذالك..محمد شغل شريط اللي شريف اخذه من غرفه المراقبه بتاع الجراج
يشغله محمد مسرعا ينظروا الي الثوان لكن لم يقطع من هذا الشريط شئ
اللواء احمد:ف
يقطعهم صوت رنين هاتف الذي يوجد بالجهاز الأمني
اللواء احمد:الو
مديريه الجيزه:انا ...... من مديريه الجيزه جأتنا خبريه منذ قليل عمليه قتل في نفس الفندق (....) لكن في هذه المره انه مقتولا في الجراج الطابق الخامس
ثم يقفل الخط
اللواء احمد:في عمليه قتل في نفس الفندق في الجراج الطابق الخامس
النقيب محمد عبد الرحمن: ازاي؟
اللواء احمد:مش مذكور ...النقيب محمد عبد الرحمن حقق في جريمه القتل و معاك الرائد حسام المصري الرائد شريف عاوز الفيديو بتاع الجراج الطابق الخامس الضابط محمد غانم اذهب و معك 30 عسكري و امنع دخول او خروج اي سياره او انسان من الفندق
يبدا جميعهم بالحركه مسرعين في خلال دقائق بدء جميعهم بالحركه بالسيارات بعد مرور نصف ساعه وصلت القوه التي خرجت من الجهاز الأمني
يتفرق الأصدقاء
يركبون الأسانسير وبعد قليل يصلون الي الطابق الخامس
النقيب محمد عبد الرحمن و الرائد حسام المصري ينظرون الي القتيل يجدونه علاء حسن
النقيب محمد:مش ده علاء حسن ؟
حسام المصري:نعم ...في ورقه بجانب القتيل
يذهب محمد مسرعا ثم يفتح الورقه يجد بداخلها كلمه واحده وهي؟؟؟؟؟؟
.................................
قصه غرفه 102

تأليف:مؤمن عصام
مصمم الغلاف ماهر احمد

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق

ليست هناك تعليقات
الحلقه السادسه
قصه غرفه 102

تأليف:مؤمن عصام
مدقق لغوي:ايمان احمد
مصمم الغلاف ماهر احمد
................................
تنبيه هام:
القصه ليس لها اي دخل بالجهاز الأمني لمصر وكل الموجود بالقصه من وحي خيالي واذا يوجد تشابه فأنه تشابه ليس اكثر
‫#‏مؤمن_عصام‬
.....................................................
الحلقه السادسه

عند وصول محمد الجهاز وجد الرائد طارق البحيري قد وصل الجهاز من قبله
يدخل محمد وخلفه الضابط محمد غانم
النقيب محمد عبد الرحمن:ازيك طارق؟
الرائد طارق البحيري:كويس
الضابط محمد غانم:ايه العلاقه اللي بينك و بين خالد يونس
الرائد طارق البحيري: مين خالد يونس معرفش حد بالأسم ده
الضابط محمد غانم (بعصبيه):انت هاتستهبل
النقيب محمد عبد الرحمن:اهدي يا محمد
النقيب محمد عبد الرحمن(ببرود):اللي قدمت فيه شكوي في الوزاره؟
الرئد طارق البحيري:خالد يونس
الضابط محمد (مقاطعا):اتقتل من يومين في فندق(...)
الرائد طارق البحيري:طيب انا مالي
النقيب محمد عبد الرحمن:ازاي ...انت رائد و المفروض انك تكون مقدر ظروفنا واحد اسمه خالد يونس عمليه قتل غريبه في فندق من غير ما حد يحس بيه تفهم ايه؟
الرائد طارق البحيري: الشكوي دي مقدمها من سنتين تقريبا و بعديها انتقلت محافظة الدقهليه راجع تقريرك يا حضرة الضابط
النقيب محمد عبد الرحمن:امضي هنا علي اقوالك
يمضي الرئد طارق البحيري ثم يذهب
يخرج محمد من الغرفه خلفه محمد غانم
النقيب محمد عبد الرحمن:انا حاسس انه بريئ كلامه منطقي جدا
الضابط محمد غانم:مفيش احساس في القواضي كله بالأدله
النقيب محمد عبد الرحمن: فعلا
يأتي شريف بعد قليل و معه علاء حسن

ثم يدخلوه غرفه التحقيقات
النقيب محمد عبد الرحمن :ايه العلاقه اللي بينك و بين خالد يونس
علاء حسن:العلاقه كويسه احنا اصدقاء منذ سنتين تقريبا
الضابط محمد غانم:مفيش اي مشاكل
علاء حسن:لا مفيش
النقيب محمد عبد الرحمن (بهدوء):طيب ليه هددته بالقتل؟
علاء:مشكله عاديه
الضابط محمد غانم (بصعبيه) :احنا هانتحايل عليك عشان تنطق..هاتنطق بالذوق و الا احنا نشوف شغلنا معاك ؟
علاء:بلغ الاداراه بلاغ كاذب اني بتعدي علي العميلات في الشركه
النقيب محمد عبد الرحمن:ايه غرضه من كده
علاء:اني ابعد عن سكته
الضابط محمد:ازي تبعد عن سكته ..
علاء: انا رئيس الأمن في الشركه و مرتبي ضعف مرتبه
النقيب محمد عبد الرحمن:احنا علينا نصدق الكلام ده؟
علاء:دي الحقيقه
الضابط محمدغانم:طيب امضي علي اقوالك؟
يمضي علاء ثم يذهب
بعد قليل يأتي حسام و معه سيف احمد
محمد لحسام:انا مش هاقدر اكمل ..كمل انت؟
حسام:حاضر...هو مش ده اللي كان معاك امبارح في المستشفي
محمد:هو فين؟
ينظر محمد من الباب حتي يراه
محمد:هو اسمه سيف احمد علي
حسام:انت هاتستهبل..خلاص مفيش مشكله انا هاحقق معاه
يدخل حسام الي سيف ومحمد يدخل في غرفه المراقبه في الجهاز
حسام:ايه علاقتك مع خالد يونس
سيف:مليش علاقي معاه
حسام:في مشاكل بينك و بينه ؟
سيف:لا
حسام:انا عارف زوجتك يمني الدراويش انها اتقتلت بسبب خالد يونس... ممكن انت اللي قتلته عشان تنتقم؟
سيف:لو عاوز انتقم كنت زماني انتقمت من زمان
حسام:كانت فيه علاقه بينك و بينه اثناء الحادث ؟
سيف: لا
الضابط محمد غانم:طيب امضي علي اقولك
يمضي سيف ثم يذهب
بعدها بقليل يدخل النقيب محمد عند حسام
النقيب محمد:عملت ايه؟
حسام:لا معملتش حاجه
النقيب محمد:هو فين النقيب علي
حسام :كان واقف امام الغرفه من شويه
ثم يسمعوا صوت ميكرفون الجهاز الأمني انه يوجد اجتماع في الحال
في خلال دقائق يتجمع الاصدقاء في غرفه الاجتماعات
يدخل اللواء احمد نبيل يشعل السيجاره ثم يقول
الفيديو ده اللي اخذناه من الفندق من 1 الظهر حتي عميله القتل اللي يلاحظ حاجه في الفيديو ممكن يبلغنا
يبدا تشغيل الفيديو و يبدا الكل بتركيز
النقيب محمد عبد الرحمن:هو احنا هنتفرج 3 ساعات
اللواء احمد: أيوه لازم نتفرج عليه
يستمر الفيديو و التركيز من الجميع
الضابط محمد غانم:انتوا مش ملاحظين حاجه؟
اللواء احمد:ايه هي؟
الضابط محمدغانم:ان بعد الساعه 2 الظهر مفيش حد مشي في الطرقه
النقيب محمد:طيب ايه الغريب؟
الضابط محمد:ازاي فندق زي ده كبيره و ملئ بالزائرين و مفيش حد يمشي في الطرقه لمده ساعه
اللواء احمد:استنوا ممكن حد يعدي
بعد قليل يقول
حسام المصري (مسرعا):؟؟؟؟؟؟؟؟
...............................
قصه غرفه 102

تأليف مؤمن عصام
مصمم الغلاف:ماهر احمد

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق

ليست هناك تعليقات
الحلقه المجمعه من الحلقه الأولي حتي الحلقه الخامسه
قصه غرفه 102

تأليف:مؤمن عصام
مصمم الغلاف:ماهر احمد
......................................
تنبيه هام:

القصه ليس لها اي دخل بالجهاز الأمني لمصر وكل الموجود بالقصه من وحي خيالي واذا وجد تشابه فأنه تشابه ليس اكثر ‫#‏مؤمن_عصام‬
...................................
الحلقه الأولي
محمد عبدالرحمن نقيب بالجهاز الأمني متوسط الطول ذو عينين عسليتين شعره ناعما يعمل في الجهاز الأمني من 5سنين يبلغ من العمر 30 عاما متزوج منذ سنتين تقريبا لديه طفل صغير يدعي عمر
يستيقظ محمد علي صوت رنين هاتفه وكانت مكالمة من صديقه (علي) الذي يعمل بالجهاز الأمني ويدعي (علي حسن )
علي: اهلا
محمد:اهلا
علي:ايه يا محمد انت لسه نايم
محمد:معلش راحت عليا نومه
علي:طيب جهز نفسك و تعالي الجهاز عشان مستنيك
محمد:ليه...في ايه؟
علي:لا مفيش حاجه ...لقيتك اتأخرت فقولت اطمن عليك
محمد:شكرا
علي:العفو....سلام
محمد:سلام
ينظر محمد الي الساعه داخل الهاتف يجدها PM12.00
يبدأ محمد بالحركه داخل الغرفه حتي يدخل الحمام ويقوم بالاستحمام
الساعه 12.30PM
يقوم محمد بتجهيز نفسه حتي يستعد للذهاب
حتي يري ابنه عمر ويقوم باللعب معه قليلا
ثم يسلم علي زوجته و يقبل يداها و تدعي اسماء
اسماء احمد علي خريجه كليه اثار قصيره الطول شعرها اسود ناعما ذو عينين خضراويتين ولديها اخ يدعي سيف احمد علي
اسماء :رايح فين ؟
محمد:رايح الجهاز هاكون رايح فين غيره؟
اسماء: دقيقه احضر الفطار؟
ذهبت اسماء الي "المطبخ"لتحضر الفطار بينما جلس محمد علي المائده يلعب في هاتفه
جاءت اسماء و وضعت الفطار علي المائده وجلست معه
علي المائده تقوم اسماء بالتحدث معه
الساعه 1.00PM
محمد يقوم بغسل يديه ويذهب الي الجهاز
عند ذهاب النقيب محمد عبد الرحمن الى الجهاز وجد بعضا من زملائه وكانوا النقيب على حسن والرائد شريف ابراهيم و الرائد حسام المصري،أخذوا يتحدثون حتى قطع عليهم الشاويش ابراهيم حديثهم مخبرا اياهم ان هناك اجتماع طارئ مع اللواء احمد نبيل الثالثه عصرا ،ألقى الرائد حسام المصرى نظرة على ساعته فوجد انه لم يتبقى غير نصف ساعه على الاجتماع ،خرج الشاويش ابراهيم بينما تحدث الزملاء :
النقيب على : اجتماااع طارئ !!!اكيد فيه عمليه قتل ،
الرائد حسام :قتل ايه !!اكيد هينزلونا والجيش نفض مظاهرة كالمعتاد ،،،
الرائد شريف : ايه ياسعادة النقيب محمد ساكت ليه؟
النقيب محمد :كلها نص ساعه ونعرف عاوزنا ف ايه ،هى الساعه بقت كام معاك ياحسام ،،،حسام ناظرا للساعه :مفضلش غير خمس دقايق ،،،،
النقيب على :طيب يلا يادوب نروح غرفه الاجتماعات ،،،خرج الزملاء من المكتب فوجدوا الظابط محمد غانم ،،،،،
الظابط محمد : ازيكو .. كنتو فين عمال ادور عليكو ف الادارة من بدرى ،،،،
النقيب محمد :ابدا كنا ف المكتب ف الدور الاول ،،،دخل الظباط غرفه الاجتماعات يتبعهم اللواء احمد مشعلا سيجارته ،،،بدا اللواء احمد ف التحدث اليهم قااائلا : وصلنا دلوقتى منشور من المديريه بيقول ان حصل جريمه قتل غامضه ف فندق ...... فى غرفه رقم 102 وصلهم الخبريه من اتصال من مجهول ..دلوقتى هوزع المهمه عليكو ...اولا النقيب محمد عليه انه يعاين الغرفه اللى حصل فيها الحادثه ويسمع اقوال الشهود والعمال اللى ترددو على الغرفه ليله الحادثه ..،مهمتك يارائد حسام كالاتى :تعرف من الريسيبشن اى معلومه بخصوص الغرفه والقتيل وتعين مين دخل لغرفته ف الوقت اللى اتقتل فيه بالظبط وانت عارف اللى هتعمله طبعا ،،اما مهمتك ياسياده النقيب( على ) انك تسأل الامن عن اى حد دخل او خرج الفندق وشكوا ف أمره ،،،اما مهمه الظابط محمد غانم انك تأمن كل مداخل ومخارج الفندق بالاضافه للجراج الخاص بالفندق ومعاك 20 ظابط من الجهاز الامنى اما الظابط شريف ابراهيم عايزك تحرز كل الفيديوهات من 12 الضهر لوقت حدوث الجريمه
في اي اسئله اخري
النقيب محمد:هي الغرفه في الطابق الكام؟
اللواء احمد:في الطابق الخامس
في اي اسئله اخري
جميعهم لا
اللواء احمد:توكلوا علي الله
يبدأ جميعهم بالحركه الي مقر الحادث يركبوا سيارات الجهاز الامني ذات سرعه فائقه ويبدئوا بتشغيل سرينة البوليس ذات صوت عالي يصلوا جميعهم الي مقر الحادث يبدا جميعهم بتنفيذ مهمتهم
ركب النقيب محمد المصعد حتي وصل الي الطابق الخامس ومعه 6 ضباط من الجهاز الامني يدخل محمد الغرفه و يقوم بفحص الغرفه يشعل محمد سيجاره و يتحدث مع الشهود في الفندق في الغرف الاخري
النقيب محمد:مسمعتش اي صوت في الغرفه 102 الساعه 2.30P.M
شاهد غرفه 103:لا
طيب متعرفش في حد دخل الغرفه ولا لا؟
شاهد غرفه 103:للأسف لا
يصل الطب الشرعي الي الغرفه حتي يتم فحص الغرفه و القتيل
وبعد مرور نصف ساعه من الفحص يذهب الطبيب الشرعي و يقول للنقيب محمد غدا سوف يتم نتيجه القتل و نتيجه وجود البصمات في الغرفه ويقوم بالانصراف
يسأل محمد شاهد غرفه 101
النقيب محمد:مسمعتش اي صوت في غرفه 102 الساعه 2.30P.M
شاهد الغرفه 101:علي ما اظن نعم كان صوت ضعيف
النقيب محمد:ازاي صوت ضعيف؟
شاهد غرفه 101:يشبه صوت الصريخ لكن كأن حد كتم صوته
النقيب محمد: طيب ليه مجربتش تشوف ايه في الغرفه ...او تبلغ امن الفندق؟
شاهد غرفه 101: خوفت اتدخل و يطلع البلاغ كاذب و هدخل نفسي في مشاكل
النقيب محمد:شكرا
شاهد غرفه 101:العفو
يعطي النقيب محمد امر الي الضباط من الجهاز الأمني الحاضرين معه في الغرفه
بالبحث عن هاتف القتيل او اي شئ يخص له
بعد مرور 15دقيقه الساعه 3.30pm
يقول احد الضباط للنقيب محمد
الضابط: لقد عثرت علي شئ و هو؟؟؟؟؟؟؟؟؟
...................
الحلقه الثانيه
يعطي النقيب محمد امر الي الضباط من الجهاز الأمني الحاضرين معه في الغرفه
بالبحث عن هاتف القتيل او اي شئ يخص له
بعد مرور 15دقيقه الساعه 3.30pm
يقول احد الضباط للنقيب محمد
الضابط: في ورقه بجانب باب الغرفه
النقيب محمد بالهفه :افتحها
عند فتحها كان الغريب انها خريطه لكل مداخل و مخارج +الجراج للفندق
يستغرب كل الضباط النقيب محمد يأخذها منه ويبدا بالتفكير و يسأل نفسه الورقه دي ايه اللي جبها هنا
يأمر محمد بقوف 2ضباط امام الغرفه
...............................
الرائد شريف ابراهيم يدخل الي غرفه الكاميرات التي بالفندق يقابله احد امناء الغرفه وكان يدعي فارس
معاك الرائد شريف ابراهيم بالجهاز الأمني... اكيد انت عارف عمليه القتل اللي حصلت الساعه 2.30 pmفي غرفه 102؟
فارس:نعم
الرائد شريف:دلوقتي انا معايا اذن من الجهاز الأمني بأن اجمع كل فيديوهات الفندق التي سجلت
فارس:اتفضل
يدخل الرئد شريف ينظر الي الغرفه و جميع الأجهزه التي امامه و اكثر من 20 كاميرا
الرائد شريف :انا محتاج الكاميرا الي صورت الطابق الخامس من وقت الظهيره حتي عمليه القتل
ينظر فارس في الأوراق التي امامه وكان مكتوب بها اسماء الطوابق للفندق و رقم الكاميرا +كاميرا التي تصور جراج الفندق
فارس:تقدر تروح ل عبدلله يجلس في نهايه الغرفه مسؤل عن كاميرا رقم 12 جراج الفندق تقدر تأخذه من كاميرا رقم 11 بجانب عبدلله
يذهب شريف الي نهايه الغرفه يقول له اريد كل الفيديوهات التي حصلت من وقت الظهيره حتي عمليه القتل
عبدلله:حضرتك سوف تأخذها عن طريق اسطونه او فلاشه؟
يخرج الرائد شريف الفلاشه من جيبه و يعطيها له و يجلس 5 دقائق حتي ينتهي من التحميل ثم يأخذ الكاميرا التي صورت الجراج
و يخرج من الغرفه ويستعد للذهاب الي الجهاز
..............................
الرئد حسام المصري
يسأل في الريسيبشن علي غرفه 102 يسأل العامل الذي يشتغل في الريسيبشن
معاك الرائد حسام المصري من الجهاز الأمني المسؤل عن قضيه غرفه 102 التي حصلت اليوم بالفندق
العامل:اهلا بك
حسام:طبعا انت اكيد معاك بطاقه القتيل صاحب غرفه 102
وكان الرد العامل الذي اصابه بالذهول
..................................
الحلقه الثالثه
معاك الرائد حسام المصري من الجهاز الأمني المسؤل عن قضيه غرفه 102 التي حصلت اليوم بالفندق
العامل:اهلا بك
حسام:طبعا انت اكيد معاك بطاقه القتيل صاحب غرفه 102
العامل:لأسف يا سعادة الرئد هو جه قبل عمليه قتله بحوالي نصف ساعه وقالي انه رايح ياخذ الشنطه من الغرفه لأنه نساها
حسام:طيب عاوز بحث كامل عن كل اللي دخلوا الفندق عشان يحجزوا؟
ينظر العامل في جهاز الكمبيوتر الذي امامه العامل:لم يتم اي حجز حتي الأن في الفندق
يشعل حسام سيجاره
حسام:اكيد طبعا بتسجل بيانات البطاقه في الجهاز عاوز بياناته دلوقتي؟
العامل يبحث في الجهاز ثم يطبع بياناته ويعطيها له ثم يستعد لذهاب الجهاز الأمني
................................
يبدأ جميعهم بالحركه الي الجهاز
الساعه 8.00pm
يذهب جميعهم من الجهاز ثم يصلون غدا الي الجهاز
يصل محمد الي بيته الساعه 9.00pm
يجد محمد اسماء بالغرفه مع عمر
محمد:ازيك....عمر تعبان من امته؟
اسماء:تعبان من الساعه3.00pm
يضع محمد يده علي راس عمر يجد انا حرارته عاليه
محمد:طيب يلا ننزل بيه نروح المستشفي
تذهب اسماء حتي تقوم بتغير ملابسها
الساعه 10.00pm
يركبوا سياره محمد و يذهبوا الي المستشفي
يكشف الطبيب علي عمر و كان يدعي معتز
معتز:حرارته عاليه جدا
اسماء:هو سخن اكتر اول ما دخل المستشفي
ممكن تنتظروا بالخارج قليلا
الساعه12.00am
يذهب اليه محمد و اسماء
معتز:الحمدلله حرارته الأن كويسه
محمد:الحمدلله
اسماء:هو فين؟
معتز:خمس دقائق و الممرضه هاتجيبهولك
الساعه 12.10AM
يبدا محمد و زوجته و ابنه بالحركه الي السياره
في خلال دقائق يركبون السياره

في اليوم التالي
اسماء تستيقظ علي صوت منبه محمد و تبدا في ايقاظ محمد
محمد:عامله ايه يا حبيبتي؟
اسماء:كويسه
يقبل محمد يدها ويبدا بالحركه بينما اسماء ذهبت حتي تطمئن علي عمر و تحضر الفطار الي محمد
الساعه 8.00AM
يتصل الرائد حسام المصري بالنقيب محمد
محمد في صوت ناعس
محمد:الو
حسام:الو
محمد:في ايه؟ حسام :من نصف ساعه اتصل بي الضابط محمد غانم في امر هام بخصوص قضيه غرفه 102 لازم نروح دلوقتي الجهاز...انت فين دلوقتي؟
محمد:في البيت...ليه؟
حسام طيب اجهز دلوقتي و هاعدي عليك
محمد:لا متتعبش نفسك معايا عربيتي ؟
حسام:اجهز و هاعدي عليك..سلام
محمد:سلام
يبدا محمد بتجهيز نفسه مسرعا
زوجته تدخل عليه الغرفه
اسماء:في ايه؟...انت مستعجل ليه؟
محمد:طلبوني في الجهاز...الفطار جاهز؟
اسماء: أيوه
يبدا محمد بتعمير مسدسه ويذهب الي الريسيبشن
تنتظر اسماء علي المائده يجلس محمد امامها ويبدا بالأكل
اسماء:في اي قضيه شغال فيها...باين ان الموضوع مهم؟
محمد:اه موضوع مهم هو ف...
يقطعهم صوت رنين هاتف محمد وانه حسام
محمد:الو
حسام:انا تحت البيت مستنيك
محمد:حاضر نازل ..سلام
حسام :سلام
في خلال دقائق يركب سياره حسام و انها ذات اللون الكحلي و نوعها )bmw(
ثم يجدون لأول مره في طريقهم ؟؟؟؟؟؟؟
..................
الحلقه الرابعه

ينزل محمد و يركب مع حسام في العربيه و انها عربيه نوعها BMW))ذات لون الكحلي
حسام:ازيك يا سعادة الرائد؟
محمد :كويس...انت عامل ايه؟
حسام انا كويس
يبدا حسام بالحركه بالسياره
محمد:ها لقوا بيانات للقتيل ؟
حسام:أها..باين علي الموضوع خطير مش زي اي عمليه قتل؟
محمد:ليييه؟
حسام محمد غانم ..مقليش غير في اجتماع عن اللواء احمد نبيل الساعه 10AM
ينظر محمد في الساعه يجدها الساعه 9AM يادوب نوصل تكون 10AM
بعد مرور نصف ساعه
يجدون في طريقهم ولأول مره لجنه
محمد:في لجنه اهي مش هانلحق نوصل الاجتماع في ميعاده ؟
حسام:لا كلها خمس دقائق
بعد مرور عشر دقائق
الضابط:رخصه؟
حسام:معاك الرائد حسام المصري والنقيب محمد عبدالرحمن من الجهاز الأمني؟
الضابط:ممكن اشوف البطاقه؟
حسام:يعطيها له
الضابط :يقراها...اتفضلوا
حسام:هو في ايه؟
الضابط:لا للأمن بس
يبدا حسام في الحركه
يصل حسام الي الجهاز
ينظر محمد في الساعه يجدها 10.5AM
محمد:الاجتماع بدا منذ خمس دقائق
يبدا حسام و محمد بالجري في ممر الطابق الأول حتي يصلون الي غرفه الأجتماعات
اللواء احمد:اتفضلوا
اللواء احمد:
القتيل يدعي خالد يونس 30سنه يعمل ضابط لكن استقال سبب الأستقاله معرفش ملف خدمته ليس له وجود في وزاره الداخليه لكن نحن نبحث عنه حتي الأن اشتغل بأحد الشركات رئيس الأمن له عمليه قتل وهي كالأتي خرج من القضيه وهو يعمر سلاحه خرجت طلقه من مسدسه جائت في احد العميلات في شركه التي يعمل بها تدعي يمني الدراويش
شريف:يمني الدراويش.. من اكبر عائله في القاهره؟
اللواء احمد: نعم يمني الدراويش من اكبر عائله في القاهره بعد وفاتها عائلتها عملت مشكله كبيرة مع الضابط و رفعت عليه قضيه لكنه خرج منها
محمد:مش ممكن ان يكون ده سبب الاستقاله؟
اللواء احمد:ممكن.....ولديه اعداء كثير منهم الرائد طارق البحيري وكان السبب معامله قاسيه و بلغ لدي الاداره بلاغ كاذب ادي الي نقله الي مدينه الدقهليه
الرائد محمد:دلوقتي هو موجود فين؟
اللواء احمد: في القاهره في مديريه الجيزه
حسام المصري:يمني الدراويش كانت متزوجه؟
اللواء احمد: نعم..متزوجه سيف احمد علي
يسمع محمد الاسم ويبدا بالتركيز اكثر في سماع بياناته و بدا بالتغير اثناء الحوار بدرجه 180
حسام:عنوانه؟
اللواء احمد: جاري البحث عن عنوانه...احد امناء الشركه الللي بيشتغل فيها خالد يدعي علاء حسن ده عدو خالد عصام وقال انه قام بتهديده قبل وفاته بحوالي شهر ...بكرة بالكتير يكون تقرير عن عمليه القتل تكون عندي بالمكتب
يبدا جميعهم بالخروج بينما يشعل محمد سيجاره ويجلس في مكتبه و يبدا بالتذكر
22/5/2014
يحضر عزاء زوجه سيف احمد علي وانه اخ لأسماء
محمد يتكلم لنفسه لكن كيف اذا سيف قتل خالد جاي ينتقم خلال سنه لا اكيد مش هو

احد يطرق الباب ثم يدخل يقوم محمد بالأنتفاض من مكانه ثم يقول الرائد حسام
حسام:سرحان في ايه؟
محمد:في حد بيدخل كده ...في ايه؟
ثم يشعل محمد سيجاره
حسام: في اوامر بأنك تبحث عن عنوان سيف احمد
محمد يفكر قبل ان يعطي لحسام قرار
محمد:لا
حسام:ليه؟
محمد يفكر في فكره حتي يبعد حسام عن طريقه
محمد: لا لا مش هاقدر انا مشغول اليومين دول
حسام:خلاص انا هابحث
قطع حديثهم رنين هاتف محمد يعلن عن اتصال من ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
......................
الحلقه الخامسه

يقطعهم صوت رنين هاتف محمد و يظهر اسم المتصل اسماء
اسماء وهي تبكي :تعال بسرعه مستشفي (...)
محمد بصوت عال:في ايه؟
اسماء:ابنك تعبان اوي
محمد:خمسه دقائق هاكون وصلت
محمديقول لحسام:عاوز مفتاح عربيتك بسرعه
حسام:في ايه؟
محمد ابني في المستشفي ...هات المفتاح؟
حسام :انا جاي معاك
خلال دقائق وهما يجرون في الممر يقابلهم
الضابط محمد غانم بتجروا ليه؟
الرائد حسام المصري:ابن محمد في المسشتشفي انا رايح معاه؟
الضابط محمد غانم:الطبيب الشرعي جي دلوقتي
حسام:تبقي تقولي اللي هايحصل بينما محمد كان ينتظره في السياره يركبون السياره ويذهبون
يصل محمد ثم يري اسماء ثم يجري اليها و خلفه حسام
محمد في لهفه:في ايه؟
اسماء:من ساعتين الحراره زادت عليه جيت انا و اخويا سيف بسرعه
ينظر محمد الي حسام دون ان يراه
محمد:هو فين دلوقتي؟
قبل ان ترد اسماء يخرج الدكتور ويقول: عمر درجه حراره دلوقتي بقيت كويسه تقدروا تاخدوه
ثم يتركه و يذهب
بينما اخذ محمد اسماء وعمر وذهبوا الي سياره حسام و هو الذي ينتظره في السياره ثم يقوم بتوصيلهم
.............................
في الجهاز الأمني
الطبيب الشرعي:مفيش اي بصمات في الغرفه القاتل قاتل محترف القتيل مقتولا بطريقه غريبه احنا دلوقتي بنعمل فحص الغرفه من جديد
................................................
بعد مرور دقائق يصل محمد الي الشقه و اسماء خلفه
اسماء:انت ليه بصيت لحسام كده اول ما قولت سيف؟
محمد يحاول تغير الموضوع
محمد: مش هاتحضري العشاء؟
اسماء بصوت عالي:انت ليه بتغير الموضوع ؟؟؟في ايه ؟؟؟
محمد يمسك يدها ويذهب الي المائده ثم يجلس بمواجهتها
اسماء:في ايه بقي؟
محمد:بيدورا علي اخوكي؟
تنتفض أسماء من مكانها
اسماء: ليه؟
محمد:خليها وقت تاني عشان تعبان دلوقتي؟
اسماء:لا احكي دلوقتي؟
ينظر محمد لها و بجديه
محمد:انتي هتأمريني؟
اسماء (بجديه):لو مش هاتقول دلوقتي هاسيبك و هاروح لسيف دلوقتي..انا مجنونه و هاعملها؟
محمد:خلاص هاحكي...في قضيه غرفه 102القتيل اسمه خالد يونس كان ضابط لكن مات بالفندق مقتول وفي تفاصيل طويله لكن من وسط التفاصيل مذكور اسم يمني الدراويش فكراها؟
اسماء:يمني الدراويش انا فاكرها زوجه سيف
محمد:ايوه و جابوا اسم سيف و بيدوروا علي عنوانه عشان يعملوا تحقيق
اسماء:طب و فيها ايه؟
محمد:بقي مصدر شك و هيتبهدل في الجهاز
اسماء:طيب ليه بصيت لحسام في المستشفي؟
محمد:لانه قبل ما ترني عليا كان معايا و بيقولي جات اوامر انك مسؤل البحث عن عنوانه و انا رفضت دلوقتي هو اللي بيدور علي العنوان
تذهب اسماء مسرعة الي المائده حتي تخرج هاتفها من حقيبتها ثم تعطيها الي محمد ليقوم بالأتصال به حتي يأتي غدا قبل ان يذهب الي الجهاز
محمد:حاضر
بعد مرور خمس دقائق يرد سيف في صوت نعاس
سيف:الو
محمد:الو....ازيك؟
سيف:الحمدلله..وانت؟
محمد:تمام ..بكره تجيلي الساعه 10 الصبح
سيف:ليه ؟
محمد:مش وقته بكره تيجي و تأكد مفيش حد ماشي وراك
ثم يقفل محمد الخط
اسماء: هايجي؟
محمد:أيوه...مش هاتقومي تحضري العشاء من ايديكي الحلوه دي
اسماء:من عنيا
بعد مرور ساعه يذهب محمد الي النوم بينما جلست اسماء تفكر في ابنها و اخيها
وفي اليوم التالي
الخميس 8/7/2015 الساعه 10 صباحا
يرن هاتف محمد و يظهر الي اسم المتصل سيف
محمد في صوت نعاس
محمد:الو
سيف:الو..انت لسه نايم انا كلها خمس دقائق و اكون وصلت
محمد:حاضر اكون جهزت
ينظر محمد بجانبه لم يجد اسماء
يذهب الي الريسبشن يجدها تحضر الفطار
محمد:عامله ايه يا قمر؟
اسماء:كويسه
بعد قليل يرن سيف الجرس وترحب به اسماء
محمد:اتأكدت ان مفيش حد ماشي وراك؟
سيف:اتأكدت..في ايه؟
يجلس محمد و سيف علي المائده
محمد:يمني دراويش فاكر اللي قتلها؟
سيف يبدا بالتعصب و ينظر الي محمد
سيف: خالد يونس
محمد: ايوه...منذ يومين تقريبا وجدوه مقتولا في فندق(...)غرفه 102
يشعر سيف بالفرحه بداخله لكن لم يبين الي محمد اي مظاهر الفرحه
سيف:طيب انا مالي؟
محمد:انت ممكن يتقبض عليك في اي وقت و انت محل شك ...خالد ليه مشاكل كتير لكن هما مقتنعين انك ممكن تكون قتلته انتقاما لزوجتك
سيف(باستهزاء):انتقاما لزوجتك انا لو عاوز انتقم كنت انتقمت من زمان مش دلوقتي
محمد:هما بيدوروا عليك عشان يحققوا معاك ...خليك حريص عشان اللي بيدخل الجهاز كأنه دخل المقبره
سيف(باستهزاء)حاضر
يرن هاتف محمد يظهر اسم حسام
حسام:ازيك محمد
محمد:تمام..وانت؟
حسام:الحمدلله....انا لقيت عنوان سيف
محمد:هو ساكن فين؟
حسام:...................
محمد:انت هاتروحله امتي ؟
حسام:هاخد 5 من الجهاز و هروح كمان 10 دقائق
محمد:طيب الاتنين التانين؟
حسام:النقيب علي راح من خمس دقائق لعلاء حسن و الرائد شريف راح للرائد طارق البحيري
انا خمس دقائق و هبقي في الجهاز
حسام:ماشي..اه نسيت انت اللي هاتحقق معاهم هما الثلاثه و معاك الضابط محمد غانم
محمد:ماشي
حسام:سلام
محمد:سلام
محمد: لقوا عنوانك و هايتحركوا بعد عشر دقائق
سيف:طيب انا هاعمل ايه؟
محمد:انت لو هربت هاتثبت الجريمه عليك لو مسكوك هاتبهدل في الجهاز
سيف:انا دلوقتي هاروح الشغل
محمد(مقاطعا سيف):اكيد هايسألوا و هايجولك
سيف:طيب كده مفيش حل
محمد:طيب دلوقتي انزل و روح شغلك و انا هحاول افيدك
سيف:هو عمر عامل ايه؟
محمد:الحمدلله
سيف:طيب استأذن انا
اسماء:مش هتأكل
سيف:لا ملوش لزوم
يذهب سيف مسرعا الي الشغل
اسماء:مكنش لزم تقول لسيف التفاصيل كلها
محمد:طيب اعمل ايه ..كان هايتبهدل في الجهاز..انا رايح الجهاز في تحقيق لازم اعمله
يذهب محمد إلي المائده و يأكل قليلا ثم يذهب الي الجهاز
عند وصول محمد الجهاز وجد الرائد طارق البحيري قد وصل الجهاز من قبله
يدخل محمد وخلفه الضابط محمد غانم
النقيب محمد عبد الرحمن:ازيك طارق؟
الرائد طارق البحيري:كويس
الضابط محمد غانم:ايه العلاقه اللي بينك و بين خالد يونس
الرائد طارق البحيري: مين خالد يونس معرفش حد بالأسم ده
الضابط محمد غانم بعصبيه؟؟؟؟؟؟؟؟
...................
تأليف مؤمن عصام
مصمم الغلاف :ماهر احمد


ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق

ليست هناك تعليقات
الحلقه الرابعه
قصه غرفه 102
تأليف:مؤمن عصام
مدقق لغوي:ايمان احمد
مصمم الغلاف:ماهر احمد
...........................................
القصه ليس لها اي دخل بالجهاز الأمني لمصر وكل الموجود بالقصه من وحي خيالي واذا وجد تشابه فأنه تشابه ليس اكثر
‫#‏مؤمن_عصام‬
...............................
ينزل محمد و يركب مع حسام في العربيه و انها عربيه نوعها BMW))ذات لون الكحلي
حسام:ازيك يا سعادة الرائد؟
محمد :كويس...انت عامل ايه؟
حسام انا كويس
يبدا حسام بالحركه بالسياره
محمد:ها لقوا بيانات للقتيل ؟
حسام:أها..باين علي الموضوع خطير مش زي اي عمليه قتل؟
محمد:ليييه؟
حسام محمد غانم ..مقليش غير في اجتماع عن اللواء احمد نبيل الساعه 10AM
ينظر محمد في الساعه يجدها الساعه 9AM يادوب نوصل تكون 10AM
بعد مرور نصف ساعه
يجدون في طريقهم ولأول مره لجنه
محمد:في لجنه اهي مش هانلحق نوصل الاجتماع في ميعاده ؟
حسام:لا كلها خمس دقائق
بعد مرور عشر دقائق
الضابط:رخصه؟
حسام:معاك الرائد حسام المصري والنقيب محمد عبدالرحمن من الجهاز الأمني؟
الضابط:ممكن اشوف البطاقه؟
حسام:يعطيها له
الضابط :يقراها...اتفضلوا
حسام:هو في ايه؟
الضابط:لا للأمن بس
يبدا حسام في الحركه
يصل حسام الي الجهاز
ينظر محمد في الساعه يجدها 10.5AM
محمد:الاجتماع بدا منذ خمس دقائق
يبدا حسام و محمد بالجري في ممر الطابق الأول حتي يصلون الي غرفه الأجتماعات
اللواء احمد:اتفضلوا
اللواء احمد:
القتيل يدعي خالد يونس 30سنه يعمل ضابط لكن استقال سبب الأستقاله معرفش ملف خدمته ليس له وجود في وزاره الداخليه لكن نحن نبحث عنه حتي الأن اشتغل بأحد الشركات رئيس الأمن له عمليه قتل وهي كالأتي خرج من القضيه وهو يعمر سلاحه خرجت طلقه من مسدسه جائت في احد العميلات في شركه التي يعمل بها تدعي يمني الدراويش
شريف:يمني الدراويش.. من اكبر عائله في القاهره؟
اللواء احمد: نعم يمني الدراويش من اكبر عائله في القاهره بعد وفاتها عائلتها عملت مشكله كبيرة مع الضابط و رفعت عليه قضيه لكنه خرج منها
محمد:مش ممكن ان يكون ده سبب الاستقاله؟
اللواء احمد:ممكن.....ولديه اعداء كثير منهم الرائد طارق البحيري وكان السبب معامله قاسيه و بلغ لدي الاداره بلاغ كاذب ادي الي نقله الي مدينه الدقهليه
الرائد محمد:دلوقتي هو موجود فين؟
اللواء احمد: في القاهره في مديريه الجيزه
حسام المصري:يمني الدراويش كانت متزوجه؟
اللواء احمد: نعم..متزوجه سيف احمد علي
يسمع محمد الاسم ويبدا بالتركيز اكثر في سماع بياناته و بدا بالتغير اثناء الحوار بدرجه 180
حسام:عنوانه؟
اللواء احمد: جاري البحث عن عنوانه...احد امناء الشركه الللي بيشتغل فيها خالد يدعي علاء حسن ده عدو خالد عصام وقال انه قام بتهديده قبل وفاته بحوالي شهر ...بكرة بالكتير يكون تقرير عن عمليه القتل تكون عندي بالمكتب
يبدا جميعهم بالخروج بينما يشعل محمد سيجاره ويجلس في مكتبه و يبدا بالتذكر
22/5/2014
يحضر عزاء زوجه سيف احمد علي وانه اخ لأسماء
محمد يتكلم لنفسه لكن كيف اذا سيف قتل خالد جاي ينتقم خلال سنه لا اكيد مش هو
احد يطرق الباب ثم يدخل يقوم محمد بالأنتفاض من مكانه ثم يقول الرائد حسام
حسام:سرحان في ايه؟
محمد:في حد بيدخل كده ...في ايه؟
ثم يشعل محمد سيجاره
حسام: في اوامر بأنك تبحث عن عنوان سيف احمد
محمد يفكر قبل ان يعطي لحسام قرار
محمد:لا
حسام:ليه؟
محمد يفكر في فكره حتي يبعد حسام عن طريقه
محمد: لا لا مش هاقدر انا مشغول اليومين دول
حسام:خلاص انا هابحث
قطع حديثهم رنين هاتف محمد يعلن عن اتصال من ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
.........................
قصه غرفه 102
تأليف:مؤمن عصام
مصمم الغلاف ماهر احمد

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق

ليست هناك تعليقات
الحلقه الثالثه
قصه غرفه 102

تأليف:مؤمن عصام
مدقق لغوي ايمان احمد
مصمم الغلاف:يوسف احمد
..................................................
شكرا الي سمر ابراهيم
................................................................
تنبيه هام:

القصه ليس لها اي دخل بالجهاز الأمني لمصر وكل الموجود بالقصه من وحي خيالي واذا يوجد تشابه فأنه تشابه ليس اكثر ‫#‏مؤمن_عصام‬
................................................
الحلقه الثالثه

معك الرئد حسام المصري من الجهاز الأمني المسؤال عن قضيه غرفه 102 التي حصلت اليوم بالفندق
العامل:اهلا بك
حسام:طبعا انت اكيد معاك بطاقه القتيل صاحب غرفه 102
العامل:لأسف يا سعت الرئد هو جه قبل عمليه قتله بحوالي نصف ساعه وقالي انه ذاهب ليأخذ الشنطه من الغرفه لأنه نساها
حسام:طيب عاوز بحث كامل عن كل الذين دخلوا الفندق عشان يحجزوا؟
ينظر العامل في جهاز الكمبيوتر الذي امامه العامل:لم يتم اي حجز حتي الأن في الفندق
يشعل حسام سيجاره
حسام:اكيد طبعا بتسجل بيانات البطاقه في الجهاز عاوز بياناته دلوقتي؟
العامل يبحث في الجهاز ثم يطبع بياناته وعطيها له ثم يستعد لذهاب الجهاز الأمني
................................
يبدا جميعهم بالحركه الي الجهاز
الساعه 8.00pm
يذهب جميعهم من الجهاز ثم يصلون غدا الي الجهاز
يصل محمد الي بيته الساعه 9.00pm
يجد محمد اسماء بالغرفه مع عمر
محمد:ازيك....عمر تعبان من امته؟
اسماء:تعبان من الساعه3.00pm
يضع محمد يده علي راس عمر يجد انا حرارته عاليه
محمد:طيب يلا ننزل بيه نروح المستشفي
تذهب اسماء حتي تقوم بتغير ملابسها
الساعه 10.00pm
يركبوا سياره محمد و يذهبوا الي المستشفي
يكشف الطبيب علي عمر و كان يدعي معتز
معتز:حرارته عاليه جدا
اسماء:هو سخن اكتر اول ما دخل المستشفي
ممكن تنتظروا بالخارج قليلا
الساعه12.00am
يذهب اليه محمد و اسماء
معتز:الحمدلله حرارته الأن كويسه
محمد:الحمدلله
اسماء:هو فين؟
معتز:خمس دقائق و الممرضه هاتجيبهولك
الساعه 12.10AM
يبدا محمد و زوجته و ابنه بالحركه الي السياره
في خلال دقائق يركبون السياره

في اليوم التالي
اسماء تستيقظ علي صوت منبه محمد و تبدا في استيقاظ محمد
محمد:عامله ايه يا حبيبتي؟
اسماء:كويسه
يقبل محمد يدها ويبدا بالحركه بينما اسماء ذهبت حتي تطمئن علي عمر و تحضر الفطار الي محمد
الساعه 8.00AM
يتصل الرائد حسام المصري بالنقيب محمد
محمد في صوت نعاس
محمد:الو
حسام:الو
محمد:في ايه؟
حسام :من نصف ساعه اتصل بيه الضابط محمد غانم في امر هام بخصوص قضيه غرفه 102 يجب علينا ان نذهب دلوقتي الجهاز...انت فين دلوقتي؟
محمد:في البيت...ليه؟
حسام طيب اجهز دلوقتي و هاعدي عليك
محمد:لا متتعبش نفسك معايا سيارتي ؟
حسام:اجهز و هاعدي عليك..سلام
محمد:سلام
يبدا محمد بتجهيز نفسه مسرعا
زوجته تدخل عليه الغرفه
اسماء:في ايه؟...انت مستعجل ليه؟
محمد:طلبني في الجهاز...الفطار جاهز؟
اسماء: نعم
يبدا محمد بتعمير مسدسه ويذهب الي الريسيبشن
تنتظر اسماء علي المائده يجل محمد امامها ويبدا بالأكل
اسماء:في اي قضيه شغال فيها...باين ان الموضوع مهم؟
محمد:اه موضوع مهم هو ف...
يقطعهم صوت رنين هاتف محمد وانه حسام
محمد:الو
حسام:انا تحت البيت مستنيك؟
محمد:حاضر نازل ..سلام
حسام :سلام
ينزل محمد و يركب مع حسام في العربيه و انها عربيه نوعها BMW))ذات لون الكحلي
حسام:ازيك يا سعت الرائد؟
محمد :كويس...انت عامل ايه؟
حسام انا كويس
يبدا حسام بالحركه بالسياره
محمد:هو لقوا بيانات للقتيل ؟
حسام:نعم..باين علي الموضع خطير مش زي اي عمليه قتل؟
محمد:ليييه؟
حسام محمد غانم ..مقليش في اجتمال عن اللواء احمد نبيل الساعه 10AM
ينظر محمد في الساعه يجدها الساعه 9AM يادوب نوصل تكون 10AM
بعد مرور نصف ساعه
يجدون و لأول مره في طريقهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

......................................
قصه غرفه 102

تأليف مؤمن عصام
مدقق لغوي:ايمان احمد

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق

ليست هناك تعليقات

الحلقه الثانيه
قصه غرفه 102

تأليف:مؤمن عصام
مدقق لغوي ايمان احمد
مصمم الغلاف:يوسف احمد
..................................................
شكرا الي سمر ابراهيم
................................................................
تنبيه هام:

القصه ليس لها اي دخل بالجهاز الأمني لمصر وكل الموجود بالقصه من وحي خيالي واذا يوجد تشابه فأنه تشابه ليس اكثر ‫#‏مؤمن_عصام‬
................................................
الحلقه الثانيه

يعطي النقيب محمد امر الي الضباط من الجهاز الأمني الحاضرين معه في الغرفه
بالبحث عن هاتف القتيل او اي شئ يخص له
بعد مرور 15دقيقه الساعه 3.30pm
يقول احد الضباط للنقيب محمد
الضابط: في ورقه بجانب باب الغرفه
النقيب محمد بالهفه :افتحها
عند فتحها كان الغريب انها خريطه لكل مداخل و مخارج +الجراج للفندق
يستغرب كل الضباط النقيب محمد يأخذها منه ويبدا بالتفكير و يسأل نفسه الورقه دي ايه اللي جبها هنا
يأمر محمد بقوف 2ضباط امام الغرفه
...............................
الرائد شريف ابراهيم يدخل الي غرفه الكاميرات التي بالفندق يقابله احد امناء الغرفه وكان يدعي فارس
معاك الرائد شريف ابراهيم بالجهاز الأمني... اكيد انت عارف عمليه القتل اللي حصلت الساعه 2.30 pmفي غرفه 102؟
فارس:نعم
الرائد شريف:دلوقتي انا معايا اذن من الجهاز الأمني بأن اجمع كل فيديوهات الفندق التي سجلت
فارس:اتفضل
يدخل الرئد شريف ينظر الي الغرفه و جميع الأجهزه التي امامه و اكثر من 20 كاميرا
الرائد شريف :انا محتاج الكاميرا الي صورت الطابق الخامس من وقت الظهيره حتي عمليه القتل
ينظر فارس في الأوراق التي امامه وكان مكتوب بها اسماء الطوابق للفندق و رقم الكاميرا +كاميرا التي تصور جراج الفندق
فارس:تقدر تروح ل عبدلله يجلس في نهايه الغرفه مسؤل عن كاميرا رقم 12 جراج الفندق تقدر تأخذه من كاميرا رقم 11 بجانب عبدلله
يذهب شريف الي نهايه الغرفه يقول له اريد كل الفيديوهات التي حصلت من وقت الظهيره حتي عمليه القتل
عبدلله:حضرتك سوف تأخذها عن طريق اسطونه او فلاشه؟
يخرج الرائد شريف الفلاشه من جيبه و يعطيها له و يجلس 5 دقائق حتي ينتهي من التحميل ثم يأخذ الكاميرا التي صورت الجراج
و يخرج من الغرفه ويستعد للذهاب الي الجهاز
..............................
الرئد حسام المصري
يسأل في الريسيبشن علي غرفه 102 يسأل العامل الذي يشتغل في الريسيبشن
معاك الرائد حسام المصري من الجهاز الأمني المسؤل عن قضيه غرفه 102 التي حصلت اليوم بالفندق
العامل:اهلا بك
حسام:طبعا انت اكيد معاك بطاقه القتيل صاحب غرفه 102
وكان الرد العامل الذي اصابه بالذهول
....................................
قصه غرفه 102

تأليف مؤمن عصام
مدقق لغوي:ايمان احمد
.....................................

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق